b_300_0_16777215_00_images_tabiat_pariz_pariz1.jpg

پریز کوهی است یا بهتر بگوییم آلبومی است از جلوه های طبیعت. با ارتفاع ۳۰۶۰ متر در جنوب شهر دورود  که می تواند هر نوع سلیقه ای را راضی کند.پریز مانند قله ایست که سر از زمین برافراشته است.اما با قدری گردش مجموعه ای نادر از زیبایی است. که ما به چند مورد اشاره می کنیم. در سمت جنوب پریز دره دیدنی نیگاه قرار دارد که همه ساله کوهنوردان زیادی را به خود فرا می خواند. نطقه زیبای عمارت و چشمه وقت ساعت که از نوادر زیبایی های طبیعت است نیز در جنوب این کوه قرار دارد.چشمه وقت ساعت در غاری قرار دارد که در زمانهای مشخصی آب چشمه قطع و وصل میشود.
از دیگر مناطق پریز تنگه ازنادر در قسمت شرقی پریز می باشد.در آنجا از دل تخته سنگی بزرگ آب فوران می کند که منظره زیبایی را بوجو می آورد. در این منطقه آبشارهاي زيبا و دل انگيز و سراب زيباي روستاي "دره‌اسپر" قرار دارد كه هرساله پذيراي هزاران گردشگر از سراسرایران اسلامي است.

زمستانهای پریز با کسی شوخی ندارد و شاید همین امر باعث شده کسی فکر صعود زمستانه به پریز را به خودش راه ندهد.
 در قسمت غربی پریز دو تکه سنگ است که سالهای سال است از دور دیده می شوند. و کودکان شهر با دیدن این تخته سنگها از بزرگان خود شنیده اند که این دو تکه سنگ پسر و دختری هستند که در روستاهای منطقه لرستان بوده اند که همدیگر را دوست داشته اند و چون خانواده آنها با ازدواجشان مخالف بوده اند شبی دست همدیگر را گرفته و به سمت منطقه بختیاری فرار کرده اند. و هنگامی که به پریز رسیده اند قصد عبور از آنجا را کرده اند و در بند آخر پریز زمانی که پسر در بالای بند و دختر در پایین بند قرار گرفته اند  پسر کفری را بر زبان جاری می کند که هردوی آنها همانجا سنگ می شوند.
تا جایی که در روایتهای گذشته این کوه را به نام کرودختر (دختر و پسر) نیز معرفی کرده اند.

b_300_0_16777215_00_images_tabiat_pariz_pariz2.jpg

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید